måndag, september 23, 2013

SVARTASTE MÅNDAGEN PÅ LÄNGE

Ingenting är kul ikväll.Det är skit, skit, skit. Jag sabbade min dator totalt när jag kom hem. Så återställde den och nu är allt borta...office, photoshop, alla sparade "favoriter". Bilder och dokument finns kvar, men utan office går de ju inte att öppna. Jag vet ta mig sjutton inte vad jag styrde med. Jag stängde ner för orkar inte börja om att installera den för tillfället. Knäppte på skrivdatorn istället och lade in bilden jag tog i morse.

Förutom eländet med datorn ikväll så kan jag inte säga att jag direkt älskat resten av dagen.  Nedanstående skrev jag på Fas 3 stället för att klistra in i dagens blogginlägg.

Fy satan så dödens trist. Jag sitter just nu på Fas 3 stället och skriver, men på word för kom inte in på bloggen. Totalt glömt mitt lösen. Hemma kommer det ju upp automatiskt. Klockan är 14.30, ute skiner solen, fast det är inte så jättevarmt i luften.


Det här kommer att bli min död ta mig sjutton. Jag gick till första stället först eftersom jag inte visste vart jag skulle. Det som är närmast min busshållplats. Jag hade nästan ont i magen innan jag ens kom dit. Efter lite prat med en kvinna så skickade hon mig vidare till det andra stället, för det fanns fler platser där. Så jag traskade iväg, långsamt, långsamt. Satte mig i en park på en soffa för att fundera. Jag hade liksom mest av allt lust att bara skita i det. Gå dit och säga att det får vara. Men jag kom fram till där i solen att jag biter ihop och kör några veckor, för jag ska vara ledig sedan i tre veckor. Så får jag fortsätta fundera under tiden. Man måste ju även ge saker och ting en chans.

Men det suger så jäkla dant att vara tvungen att sitta på ett ställe från 8.30-17.00 från måndag till fredag och inte få ett öre för det. Och när ska jag ha tid att åka till oasen? Fy faan säger jag. Söka jobb måste jag göra där, det får man inte vara hemma och göra längre. Nu fick jag lov att gå tidigare den dag den här veckan som jag har ett inbokat möte. Jag ska nätverka heter det ifall AF skulle fråga. Men det kan jag ju inte göra varje vecka. De har tydligen fått anmärkning från AF så det är så himla noga. Det heter så iallafall. I början.

Fredagar går de ut och går en timma och sedan får man gå hem. Vill man inte gå ut och gå kan man sitta här och glo vid datorn och får då inte gå hem tidigare. Någon dag den här veckan skulle de visst spela kubb och brännboll. Jag får spader. Det tänker jag inte vara med på. Jag gnällde lite för jag tänkte på allt jag ska göra den här veckan, handla, baka, åka till oasen mm. Så jag får ta en timmes lunch varje dag och då handla för de har kyl och frys här där jag kan förvara det. Annars tar de rast lite som de tycker och känner, men lämnar man bygget måste man ha anledning och säga till att man går. En halvtimma av lunchen har de lagt på morgonen...då man börjar 8.30 istället för 8.00.

Själva lokalerna är annars helt okej, stort lunch/sällskapsrum med micro, kyl och frys som sagt, diskmaskin, soffor osv. Så finns två stora datorrum och ett mindre och där det ska vara tyst för de som vill ha det så. Jag sitter i ett av de stora. Vi är sex med mig här inne. Det andra var fullt. Jag har egen laptop som man låser in i ett skåp när man går hem på kvällen och tar fram på morgon när man kommer. De är numrerade så man vet vems som är vem. Ingen säger ett knyst. Jag har ingen aning om vad de andra styr med. Just nu sitter två äldre herrar och bara glor rakt på skärmen.

Man bestämmer själv vad man vill göra. Jag kan ju sitta här och glo från halv nio till fem, fem dagar i veckan om jag vill i ett halvår. Nu skrev jag inte på papperen från AF som tydligen fanns här. Jag tänker ha ett samtal med märkliga tanten först, nästa vecka, för jag tycker det räcker med två månader. Mer än väl räcker det. Nu ska jag ikväll föra över mina bokprojekt till usb och ta med och sitta och skriva på det. Fast frågan är hur mycket inspiration den här miljön ger. Det fanns inget photoshop på datorn upptäckte jag.

Det måste jag ju ha ifall jag vill leka med det. Ska sträcka på benen nu, gå på toa och se om det sitter några härute så jag kan vara lite social och så gå och fråga om photoshop. Nu suckade en herre väldigt djupt. Ja, tacka faan för det. Ska jag sitta här i tyst lokal bakom en skärm så lär jag snart sucka djupt jag också.

Jaha, nu sitter jag här igen. Det är inte det lättaste att tränga in i en grupp som känner varandra, men jag lyckades rätt bra. Frågade lite men inte för mycket. En massa folk är det här iallafall. Lokalerna har plats för 60, men det är väl ungefär 40-50 fast alla är inte på heltid. Betänk då att den andra lokalen kanske har ca 20-30, så det är väl upp mot ett hundratal Fas 3: are totalt som anordnaren har. Avsevärt mer än vad han upplyste mig om. Jag frågade de som satt härute vad de gjorde hela dagarna här. Ingen verkade ha något speciellt projekt utan de satt väl mer eller mindre bara av tiden och var sociala och satt mest och pratade skit.

Photoshop får jag installerat i morgon och jag får gå lite före 17.00 så jag hinner med min buss. Kollade också hur mycket plats det fanns i kylen, om jag får in en kasse mejerier och det får jag lätt. Nu surfar jag väl runt lite innan det är dags att packa ihop och för över det här till usb minnet och tar bort webhistoriken.   Kan vara glad att jag inte just då och där visste att jag skulle sabba datorn till råga på allt när jag kom hem. Svart textfärg kan inte vara mer passande. Nu stänger jag ner och kollar på Skifs och hans ättlingar och skriver inköpslista tills i morgon. Nej, jag måste ju maila alla förutom torsdagsbesöket att jag inte kan boka in en enda dag denna vecka. Måste fundera på det där lite.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Trist med datorhaveri. Hoppas att du är inlggad snart igen!

Gretas Svammel sa...

Ja det var jag ju redan tidigt i morse...Hans-E...