tisdag, december 24, 2013

JULATFON MED KAMERAN

Så blev det julafton igen. Precis som förra året och året innan det och innan det osv. Jag ska inte orda så mycket om det, tänkte jag. Men som i mycket annat så består livet av olika faser och jag tror att för en del, kanske många så ändrar sådana här traditionshelger karaktär, beroende på vilken fas vi befinner oss i. Som barn var julen på ett sätt, i tjugoårsåldern på ett annat sätt och med familj och barn skapade man kanske egna ritualer. När barnen är vuxna och firar egen jul på sitt sätt ,med sina egna familjer så kanhända man väljer att åka bort ( eller så känner man ett slags tvång att umgås med alla ). Är man ensamstående utan släkt och vänner så kan sådana här helger vara hemska och framkalla ångest och i värsta fall självmordstankar.

Själv är jag väl i någon antifas *ler* och har varit i flera år. Vad dagen heter i almackan spelar ingen större roll, fast visst dras jag med lite. För ungarnas skull, trots att de är vuxna.
Bilden är från 2010.


Trasan på översta bilden vågade jag inte ens testa igår, utan jag hittade den här istället. Rött som rött. Luvan fanns även den i skåpet i ettan, så jag tyckte det var lite lattjo att öppna dörren klädd så här. Vad kunden egentligen tyckte, vet jag inte *ler*. Luvan åkte ju av rätt omgående och sedan var väl inte kläderna det viktigaste längre. En himla trevlig och skön stund hade vi i alla fall och som jag trodde så gick jag inte hem otillfredsställd.  

Ännu en bild från gårdagen. Blev de här två bara och jag har ju liksom ingen nytta av dem efter idag. Fast sparar dem för man vet inte hur läget är nästa jul.


Innan jag åkte igår så pep min privata mobil och aviserade att min kamera fanns att hämta. Så gick av i samhället på hemvägen och hämtade ut den och fick på köpet en promenad hem. Förutom att det blåste lite så är det ju inte kallt. Idag är det 7-8 grader varmt och lätt duggregn. Förra året var det snö. Jag mindes inte faktiskt hur det var då så kollade upp det för skojs skull.
Den där lilla bruksanvisningen ni ser på bilden kunde man både ha och inte ha. Nu var ju min förra kamera också en Samsung så lite visste jag ändå, men det var ändå massor som var annorlunda. Jag satte den på laddning och lät den vara tills idag.

Så årets julafton ( som jag själv ser som en vanlig dag ) har jag ägnat halva dagen åt till att försöka förstå kameran. Letade fram en svensk bruksanvisning på Samsungs hemsida och har systematiskt, undan för undan gått igenom det mesta. Tyvärr glömmer man det ju igen nästan direkt. Mycket finesser finns det som olika bakgrunder, olika ramar, motljus, rörelsebilder, filter och en grej när man tar på barn. Ska testa det i helgen. På framsidans display som för övrigt är mindre än på min förra, kan man få tecknade figurer och musik för att uppmärksamma barnet. Det syns förstås inte på kortet sedan.

Det här tror jag hette fullmåne, den förra var skiss. Efter en och en halv timma hade jag fortfarande inte hittat självutlösaren för att ta bilder på sig själv. Och efter två-tre kort så var minnet fullt. Det förstod jag hade med storleken att göra. Ibland har storleken betydelse *ler*. Det var ett evigt scrollande på den här pdf filen. När jag skulle testa videoinspelningen så  kom det upp att det inte stöddes bla bla.

Om jag inte minns fel hette det här serieteckning. Efter ytterligare en timma hade jag gått igenom det mesta och glömt hälften. Självutläsaren var rätt simpel när jag väl visste hur man gjorde. Körde det några gånger och testade om man samtidigt kunde ha olika bakgrund och filter, vilket man kunde. Det sätter sig väl till slut när man använt det ett antal gånger. Två kort som den förra tar den, med både ljud och nedräkning. Det är bra. Tio sek det första och efter ytterligare två sekunder tas nästa.

Läste lite om minneskort, att man ska vara försiktig med att ha ett gammalt och att man då bör formatera det. Jag vet inte, jag raderar ju alltid bilderna direkt när jag lägger in dem på datorn, så jag stoppade i förra kamerans minneskort och det verkade inte vara något problem. Nu kunde jag även spela in en liten testsnutt med videon. Men det ska jag träna mer på till helgen, så att jag direkt kan spela in utan att tänka och utan att gå igenom tre andra saker innan jag kommer rätt.

Nu får kameran vila så kör jag lite repetition i morgon utan bruksanvisning. Om ni undrar vad jag äter den här decembertisdagen så kan jag säga att jag är fortfarande mätt efter i fredags ha ha. Men förutom frukosten så har jag slafsat i mig en skål med resterna av en korv med rödkål. Kål är väl nästan min paradrätt. En ostriskaka och några mandlar har slunkit ner också och några glas citronvatten. I kväll blir det väl som vanligt blåbär och yoghurt till tv-n. Fast det är ju inget att se på tv när det är julafton, enligt mig. Men å andra sidan ska man kanske inte sitta vid tv-n idag. För att kanhända få vila ögonen på snygga kroppar ska jag slå på trean vid 20 och se Victoria secrets show. Sedan var det något på kunskapskanalen om maten som gör dig fet. Kanske vore nåt? 

Det blev inget med fredagstiden, men jag känner att idén att åka in då inte alls var dum, så nu ska jag lägga ut tiden på hemsidan och sedan kolla mailen ifall den lilla 08-familjen skickat några bilder av deras dag. Precis som jag när jag skaffat familj och barn, så skapar de också nu sitt eget sätt att fördriva denna dag på. Jag är glad att de inte stressar runt till kreti och pleti, utan coolar ner och går på den lilla människans behov. Julen är ju i första hand barnens högtid. 

Nu hoppas jag att ni som mot förmodan haft tid att läsa dagens svammel får en fortsatt bra dag och kväll. Oavsett om ni tagit paus och smitit undan från släkt och julmat och Kalle Anka (som väl är slut nu ) eller om ni som jag tillbringar dagen i ert eget sällskap. Eller om ni ligger i skuggan under en palm eller gungar på vågorna i havet ( det skulle jag vilja göra ). Eller om ni i lugn och ro ägnar dagen till bara en eller ett fåtal nära och kära. 
Jag hoppas också att BRIS telefon är tyst och att alla barn får den glada, förväntansfulla och fridsamma julen de är värda och ska ha.    

4 kommentarer:

Svenne sa...

Fina bilder! Du är en riktig tomtegumma;-) GOD JUL

Gretas Svammel sa...

God fortsättning får väl jag säga då idag...Svenne..

Svenne sa...

Jag skickade faktisk en slant till Bris i jul. Tycker dom verkar seriösa trots att inte vet så mycket om dem.

Gretas Svammel sa...

Det gjorde du rätt i...Svenne...