måndag, april 14, 2014

HOPPADE MORFINTABLETTEN I MORSE

Jag har inte riktigt landat ännu efter operationen. Så det är inte säkert det blir ett blogginlägg varje dag. Datorn är inte lika intressant som tidigare. Men det kommer nog *ler*.
Igår låg jag mest i soffan hela dagen. Var så himla trött, kollade på lite repriser och plötsligt slumrade jag till mellan varven. Det kan ju vara medicinen jag äter som påverkar, plus att kroppen säkert behöver sin tid till att komma i balans. Och jag tänker ge den, den tiden.

Jag nämnde inte att de tömde mig på 10 liter vatten. Så mycket innehöll cystan och i torsdags fick jag lite förklaring till att trycket sjönk, pulsen ökade och jag försvann bort. Ryggmärgsbedövningen bidrog till en del, men enligt läkaren så blev det en väldig obalans i kroppen då den plötsligt blev av med så mycket vätska på en gång. Det var därför alla tjatade att jag skulle dricka, dricka och dricka ännu mer. Jag dricker fortfarande massor av rädsla att något ska hända när jag är ensam. Jag är inte så katig som man kan tro ha ha. Pulsen ökade, enligt läkaren, när trycket försökte stabilisera sig.

Idag har jag krånglat med Lungmedicin. Jag hade ju en tid den 10:e när jag låg inlagd. Men den avbokade de och när jag kom hem i fredags hade jag brev med tid till nu på onsdag. Jag känner att jag inte alls är så kurant att jag vill skaka på bussar och tillbringa tre timmar med diverse undersökningar... röntgen, ekg, andningsprov bl.a. Visst är det jättebra att även de är snabba, men nu bokade jag om till 28:e. Då hoppas jag att jag är normal igen. Då är stygnen borta och förhoppningsvis har jag slutat med medicinen. Kan ju tillägga att hostan försvann direkt efter operationen, så jag hoppas min teori stämmer.... att den berodde på tryck mot lungorna och inget annat. Men jag vill ju naturligtvis ha visshet.

Jag hoppade över morfintabletten i morse och än så länge funkar det. Känns lite i ryggen, fast bara pyttelite. Ska nog ta den till natten i alla fall och så försöka sluta helt i morgon. De andra fortsätter jag med en vecka till.

Intresset för datorn och vad som händer och sker har som sagt minskat avsevärt. Jag borde skriva till diverse ställen angående min bok, men det kommer inte längre än till tanken. Jag har helt enkelt varken lust eller ork. Boken (tegelstenen) är tack och lov ganska bra och ett bra tidsfördriv när jag inte sover eller ser tv. Men kanske idag eller i morgon ska jag beställa hem ett par nya böcker så jag inte står här helt utan.

Lite har jag ju ändå uppdaterat mig om. Att Fas 3 tex. anses som olagligt enligt en artikel i Dagens arbete. Det har jag tyckt hela tiden, men jag tycker ju inte alls likadant som de bestämmande makthavarna.
Jag har också läst Emmas senaste blogginlägg där hon skriver att Rose Alliance och HIV Sverige haft ett seminarie för vårdpersonal, socialarbetare, folkhälsomyndighet med mera. Det är helt fantastiskt tycker jag. Ett stort steg på väg för att ändra attityder och stigmatisering. Vem kunde tro det för några år sedan? 

Nu ska jag häva mig i soffan en halvtimma, innan jag fixar mat och knaprar tabletter. Solen skiner så ska kolla på balkongen om man kan sitta och lapa lite sol sedan, när den rundat hörnet och kommit in på min balkong.     

Inga kommentarer: