fredag, juli 25, 2014

LITE LÄNKAR och TANKAR

Bild från i maj i en annan pose än den liknande bild jag hade för ett tag sedan i ett inlägg. Tyckte att det var dags för något annat än badbilder och rakade skallar *ler*. Kör två inlägg idag bara för att jag kan och för att jag vill och för att jag har lust att skriva. Borde klicka upp något av mina skrivprojekt i stället, för att få utlopp för skrivklådan. Men det blir så allvarligt då, lite prestation. Skapad av mig själv förstås. På en sådan här svammelblogg finns inga prestationskrav. Det blir som det blir, vilket ni nog märkt vid det här laget.

Var och handlade förut och inte ett dugg hungrig när jag kom hem. Fast borde väl ha ätit mat då egentligen. Men jag var trött, svettig efter att ha gått i solgasset och inte minsta sugen på att fixa sallad som dagens mat är tänkt att bli. Matig sallad med ägg, räkor och avokado. Bestämde mig där jag stod och velade hit och dit i köket att äta den framför tv-n i kväll istället och kanske testa ett glas vin till då. Dricker i stort sett aldrig vin i soffan när jag är ensam. Bara vid datorn och någon gång på balkongen och i sällsynta fall i badkaret. Men den här resan jag gör nu får mig tydligen att tänja på mina gränser i vissa saker. Nu är det inget fel att dricka vin i soffan när man är ensam *ler*, men jag gör det inte. Inget fel att häcka vid datorn på lördagar heller, men jag har bestämt att ha datorfritt då. Inte heller fel att be om en allmosa, det vet jag många som gjort på sina bloggar, men för mig är det fel. Nu märker jag att jag börjar frångå vissa av mina principer. Det kanske är bra. Eller inte.

Jag är ju en kontrollmänniska och att ha kontroll över mig själv är viktigt för mig. Ja, inte i alla sammanhang förstås och jag har jobbat med det. Men nu har jag ju egentligen inte så mycket kontroll över något. Jag kan tex. inte påverka hur den här resan kommer att sluta, bara hoppas och önska. Så nu märker jag att jag börjar jag släppa på annat också. Fast det jag egentligen skulle skriva var att jag istället för mat tog med en tallrik med apelsin och keso till datorn. Inte alls någon dum kombo. Men jag var lite rädd (återigen rädd ) hur magen skulle reagera på syran från apelsinen. Vill absolut inte ha tillbaka magvärken nu när den stannat av. Hittills är den lugn, så det är nog okej.

Tänkte köra några länkar i det här inlägget och så blir nästa inlägg bara svammel om min dag. Jag kör ju igenom nyhetssidorna till frukosten, rubrikerna och sedan klickar jag upp det som verkar intressant. Idag läste jag Jonna Simas  ledarkrönika i Aftonblaskan, där hon anser att arbetslinjen hotar svenska modellen. Nu bör man väl först fråga sig vad den svenska modellen innebär, vilket jag inte tycker framgår. Annars håller jag med i sak. Att välfärden ruggats i kanten under Alliansens styre och att alla inte längre är lika mycket värda. Hur ofta har man inte hört Reinfeldt och andra allianspolitiker prata om vanliga människor, utan att tala om vilka de ovanliga människorna är. Kanske är det så att de vanliga är de närande som Jonna beskriver dem som har arbete och att de icke vanliga är de tärande... alltså sjuka och arbetslösa. Min önskan är naturligtvis att det blir regeringsskifte i höst oavsett om det blir bättre eller inte. Det blir i alla fall nya krafter, nya idéer.

Annat jag läste ( också i aftonblaskan ) var polisernas arbets och löne situation. Runt 22 000 har en polis som jobbat 3 år i yrket. Med tanke på det jobb de har och att det är en förutsättning för ett samhälle att ha en ordningsmakt så anser även jag att det är för lite. Nu har de tydligen också infört ett slags betygsystem A, B, C , där A är ett dåligt betyg. Ask bryr sig inte, läste jag på ett annat ställe. 

Även sjuksköterskorna kämpar ju med all rätt om höge löner. Det är också ett yrke som är nödvändigt i ett samhälle. Jag kanske är dum, men jag fattar inte varför man inte satsar på att få förstklassig ordningsmakt och vårdpersonal som trivs med sin arbetsmiljö och har en lön de kan leva på. Man kan lägga till lärare här också och säkert flera viktiga yrkesgrupper. Även om alla de här tre grupperna förhoppningsvis väljer yrket utifrån sitt så kallade kall, så är ju ändå grunden för att göra ett bra jobb att man blir uppskattad och trivs på sitt jobb. 

Att det då inte fanns en enda sökande till 20 sjukskötersketjänster i Skåne förvånar mig faktiskt inte. 

Inga fler länkar, bara lite strödda tankar jag har om tex. alla drunkningsolyckor som varit nu i år. Nästan varje dag slår en notis emot en att någon drunknat. Både barn och vuxna. Varför har det blivit så? Eller råkar det bara vara så just i år och att det sedan följer fem-tio år med bara några få drunkningsolyckor. Alkohol har väl alltid funnits ihop med bad och båt och barn som inte kan simma likaså. Har folkmängden ökat så mycket så det är fler som badar i år och att procenten i så fall inte alls är hög? Ja, jag vet inte. Jag bara funderar. 

Tv underhållningen på SVT har antagit ett nytt grepp nu verkar det som. Att fara runt i landet och prata med folk. Jag ser gärna på det och kan tycka det är lite kul, i alla fall så här i början, men jag kan ju inte låta bli att tänka på Filip och Fredrik som väl måste ha varit först.

Hans Fahlén ger sig ut med häst och vagn, fast det är i fyran.. Anders Jansson ger sig ut och besöker var partis starkaste kommun. Kristoffer Appelqvist ger sig också ut i landet på semesteräventyr. Anne Lundberg, som jag gillar kan vi se första avsnittet av i kväll, då hon per bil åker runt i landet och pratar med kändisar i bilen.

Och nu ska jag ge mig ut i köket och fylla på vattenglaset och ta en näve jordnötter innan jag fortsätter med ännu ett inlägg.  Jordnötterna är för saltets skull.... kan vi ju säga.      

Inga kommentarer: