söndag, augusti 17, 2014

VALET ÄR MITT ( och ditt )

Tillbringar denna gråa och regntunga dag vid datorn. Förutom lite bildredigering på Photoshop så har jag surfat runt och läst lite politik. I kväll är det två debatter på tv som tyvärr går in i varandra såg jag. Dels ekonomidebatten på ettan kl.20 som slutar 21.30 och dels debatt i Agenda 21.15 mellan Reinfeldt och Lövfen.
Läste någonstans att arbetsförmedlingen snart kommer med ny rapport och sedan såg jag i Expressen att Reinfeldt tagit del av siffrorna för ungdomsarbetslösheten som ska bli hans triumfkort i kväll.  Jag vet inte. Är inte alla glada om ungdomsarbetslösheten sjunker? En minskning med 2,4 procentenheter sedan juli månad förra året. Men betyder det att 2.4  % har fått jobb?  Även öppet arbetslösa och deltagare i program med aktivitetsstöd är 31 000 färre än för ett år sedan. Egentligen säger inte det så mycket om det faktiska förhållandet. Jag är ju tex. en sådan som varit i program men inte längre är. Men jag är ju fortfarande arbetslös.

Jag tycker det var bra som Löfven sa: " - Vi måste sluta attackera arbetslösa och börja attackera arbetslösheten."

Jag läste Alvebrants blogginlägg idag om vad som kan inträffa efter valet. Det är ett både viktigt och skrämmande val vi går till mötes i år. Jag hoppas verkligen att folk tänker efter innan de avger sin röst. Själv röstar jag inte efter min politiska övertygelse ( det finns inget parti jag stöder helt ) utan för att få bort blockpolitiken och moderaterna och då går det inte enligt mig att rösta på annat än sossarna.

Varför jag vill ha bort moderaterna har nog ni som läser min blogg förstått. Jag har aldrig velat haft dem i regeringsställning heller. Att jag skriver moderaterna istället för Alliansen är för att de andra skruttpartierna bara är nickedockor till Reinfeldt och hans närmaste partivänner. KD och moderaterna till exempel har väl alltid stått ganska långt från varandra ideologiskt sett.

Jag är inte alls insatt i finanserna, men Borg har väl alltid fått renommé ( kan man skriva så ) för sitt sätt att hålla ordning på ekonomin i landet. Fast om ovanstående stämmer, vilket det säkert gör, så blev det väl inte så bra. Nu är det ingen som vet hur det blir med en annan regering, men det är värt att testa.
Ovanstående bild och kommande bilder är tagna från sossarnas twittersida, som jag hittade hos Martin Moberg. Länkar inte idag, för han kanske inte vill ha ytterligare en länk härifrån på sin blogg *ler*. Man måste ju tänka på andra ibland. Klickar ni på bilderna ser ni bättre vad som står.

Välfärd för alla kan jag inte hålla med om att det har blivit under de här åtta åren. Tvärtom vill jag nog påstå. Att jag har den åsikten beror naturligtvis på att jag är en av många som råkat få känna på den. Hade jag haft fast jobb, lön varje månad som jag klarat mig på och en buffert på banken så hade jag kanske inte varit så insatt och brytt mig.

Det här är inte så mycket att kommentera. Det känner de flesta till. Reinfeldt pratade om massarbetslöshet när han tillträdde 2006. Han kanske menade att det var det han skulle åstadkomma? Visserligen har vi haft en finanskris under hans regeringstid, men åtgärderna som gjordes blev ingen succé resultatmässigt. Enligt en del expertis så blev kostnaderna för dessa mer än vad resultatet blev.
Typ som att elda för kråkorna.

Fas 3 var en av åtgärderna, som gjort att arbetslösa kommit längre från arbetsmarknaden, medan de som förvarat dem tjänat storkovan utan att ha behövt betala skatt.

Skolan och utbildning är ett viktigt och hett ämne. Nu med facit i hand så vet vi hur den satsningen blev. Det blidde inte ens en tummetott.

Dessutom minskade de högskoleplatserna så det skulle bli än svårare att plugga för de som ville.

 Det här med utförsäljningarna som moderaterna styrt med är jag inte heller så insatt i. Men har förstås inte kunnat undgå att ta del av vissa spektakel. Som detta med Serafen.
Till detta kan tilläggas:

Attendos VD, som gjort enorma vinster samtidigt som skandalerna har följt varandra, har varit Reinfeldts välfärdsrådgivare.

Caremas främsta & bäst betalda försvarare – är ordförande för M i Sthlm .

Ägaren till Hälsans förskola, som gjorde vinst genom att ge barnen vatten & bröd, satt i FPs partistyrelse.

JB Educations VD, som täljde guld & sedan lämnade eleverna vind för våg, skapade skolvinstsystemet åt M på 90talet.

Det här med att sossarna skulle vara ett bidragsparti hör man ju väldigt ofta. Jag är inte så insatt i vad som skedde under tidigare sossemandat att jag kan vare sig förneka eller hålla med. Jag är däremot inte dummare än att jag förstår att Persson sådde en hel del idiotiska frön. Persson är också en person som jag har väldigt svårt  att känna sympati för. En liten gris enligt mig, både som politiker och tidigare som privat.
Ingen kan i vilket fall förneka att bidragen under de här åtta åren med Alliansen har ökat markant.

Min tolkning av moderater är exakt det här. Har man redan bra ekonomi så ska man belönas och få ännu bättre, medan de som har det sämre ska straffas och inte få något.
Sedan får andra ha vilken tolkning de vill och ha precis motsatta åsikter som de jag fört fram i inlägget. Så både det ska och måste få vara. Vi är olika som personer och befinner oss i olika faser i livet. Vore skittrist om alla tyckte som jag *ler*. Fast man kan ju alltid hoppas på att det är fler som är emot moderaterna än för.

Vet ni vad nettokrati är?  Lite kul kan jag tycka, men inte statistiskt fungerande i alla sammanhang.  Nettokrati innebär att alla medborgare får två röster. En för och en emot. I en undersökning som nyligen gjorts av Novus, så var 11.4 emot moderaterna medan 19.7 var för. 
4.9 var emot sossarna medan 27.3 var för. Ni kan läas alla resultat här i DN.

Slutklämmen får bli samma som rubriken. Valet är mitt.... och ditt. Frågan vi bör ställa oss är vilket  samhälle vi vill ha och då ta med vad vi tror skulle hända om vi blev av med jobbet eller fick en svårare sjukdom. Ja, miljonärer behöver kanske inte fundera så mycket.

  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Du är en bra valarbetare!

Gretas Svammel sa...

Det tror jag inte...Hans-E.. ha ha.
Men jag vill få ut mina synpunkter och då är det roligare på en blogg än i mitt block som bara jag läser.