onsdag, september 17, 2014

MEST OM MIN OBEFINTLIGA EKONOMI

Skogsbild från i söndags.
Klart det skulle krångla med sprutorna på apoteket. Den enheten jag skulle ha fanns inte, så jag köpte två med den mindre enheten och så skulle hon ta hem som jag kan hämta på fredag. Jag tänkte att det måste ju vara bättre att ändå spruta in något än inget alls . Jag ska ringa onkologen i morgon fm på deras telefontid och informera dem. Kanske är onödigt men känns som att jag ska det.

165 kr kostade två sprutor, så 30 stycken som jag får på fredag har jag inte pengar till. Det är ungefär 1000kr kvar till högkostnadsskyddet träder in, vad gäller läkemedel. Sedan fick jag ta av nästa veckas matbudget för att få ihop till det nödvändigaste i matväg. Rödbetor blev det i alla fall och feta ost och potatis och mjölk, frukt och grönsaker. 
Hade jag inte fått de här sista slantarna på extrakontot från snälla bloggläsare så hade jag inte haft ett öre. Det är inte klokt det här. Är det fler som vill sätta in lite så vore jag jätteglad. Men som jag nämnde i ett annat inlägg. Det funkar inte att tigga pengar så här eftersom min situation inte kommer att ändras ännu på ett bra tag, på grund av att sjukpenningen blev nästan ingenting. Men jag kan ju ändå hoppas att det finns någon som kan avvara en eller två hundringar kanske.

Idag betalade jag på apoteket men ordnade faktura så jag har den möjligheten på fredag och då tänkte jag skicka den till soc. för att se om man får hjälp även med det. Får jag det inte så kan jag delbetala. Förr kunde jag boka in ett par massager så klarade man sig en stund. Men det var då det .

Det ska bli intressant att se om jag får något från FK nu den 26:e som är min utbetalningsdag. De går ju efter dagen man är född.
Jag plockade fram papperen till soc. förut. Jag får nästan ont i magen när det blir dags att fylla i allt och att överhuvudtaget vara tvingad att be om deras bistånd. Det är ju inte deras uppgift egentligen att se till att sjuka och arbetslösa överlever. För mer än så får man inte och knappt det. Men utan den hjälpen skulle det vara kört för mig och tusentals andra.
Jag vet inte hur intressant ni tycker det är, men själv visste jag inte alls hur mycket ett socialbidrag var. Naturligtvis skiljer det beroende på om man har barn, bor ensam eller ihop med någon. Men lika för landet tror jag det är att man inte får ha någon form av sparade pengar, bil eller hus.

Till hushållet som det heter får jag 3050 plus något som kallas gemensam kostnad som jag inte vet vad det menas med, på 930. Totalt 3.980.

Sedan får jag 650 till bussresor, 4.500 till hyran som egentligen är på 5.300, 115 till facket och 57 till hemförsäkring. Totalt 5.322

Som alles 9302. Det här är från förra månadsskiftet, men det ändrar sig inte om jag inte som denna månad har en elräkning också och en tandläkarfaktura. Som arbetslös fick jag 6000 och sedan ungefär 8000 från hobbyn ( någon gång lite mer ) och det klarade jag mig på, trots att jag då även hade 3000 i hyra till oasen.
Till denna månad blev det 1300 kvar att leva på när jag hade betalat hyra, tele, bredband, underhåll, pension och betalat in 500 till Ica kontona som jag då visserligen handlar mat för under månaden.  Till kommande månadsskifte har jag inte pensionen eftersom jag gjorde uppehåll med den, men nästa månad blir det då istället aktivitetsstödåterbetalningen på samma summa.  De 300 som blev kvar på mitt lönekonto som jag kallar det här, går till laddning av telefon eller busskortet. Jag har ju ett par tusen kvar på Ica krediten, men jag är livrädd för att nollställa det helt . 

Tvåtusen till i månaden skulle göra att jag inte behövde oroa mig lika mycket för att få ihop ekonomin. Så jag funderar fortfarande febrilt på något sätt där jag kan tjäna in det nu när jag är sjuk. När jag sedan är frisk och mitt vanliga jag.... ja då ska jag väl ha ett jobb *ler*. Så länge som jag letat efter det.

Det här valet fortsätter tydligen att vara en rysare, men jag tror Löfven fixar det. Han har ju alla gånger haft sin strategi klar sedan länge, ifall han skulle vinna. Nu önskar jag bara att det ska bli ordning så de kan börja med sin politik. Något nyval som vissa tror, tror inte jag. Folk är nog rädda att Sd ska få ännu fler röster då .

Nu ska jag återgå till mina papper och att räkna på min ekonomi.

  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Hemskt att du skall leva under ekonomisk stress i tillägg till din tuffa du behandling, Beundrar hur du klar det,

Fin är fin på skogsbilden. Vågar du ett troslöst? Jag vågade ett utan kallingar!

Gretas Svammel sa...

Det är hemskt...Hans-E... att välfärden raserats så mycket att folk måste söka soc. bidrag både när de jobbar, är sjuka eller arbetslösa.