torsdag, oktober 30, 2014

BUKHINNA och FAS 3

Bild från i morse, med risk att man skrämmer vissa läsare *ler*. Lade på en mildare ton, mest för att de röda kinderna inte skulle bli så framträdande. Man får liksom röda kinder av kortisonet i några dagar.
Inte samma goda sömn denna natt. Har väl vaknar en fem-sex gånger och inte är jag lika pigg som sist jag fick blod. Kanske var dåligt blod, nää. Piggare helt klart, men inte alls samma skjuts som sist.

Satt här tidigare och njöt av solen som sken in genom fönstret och tänkte att jag måste passa på att gå ut och få energi via den också. Men så försvann den. Fast jag ska nog ändå ta en liten promenad snart. Kanske. Om jag orkar och vill.

Sökandet på förtjockad bukhinna i går kväll gav inget matnyttigt resultat. Det är tokigt att man kan haka upp sig på en sådan sak, som man inte alls vet om det ens har någon som helst betydelse. De här två senaste läkarna har jag inte så stort förtroende för. Men den förra var mer engagerad än den här sista. Hon blev ju ställd utav mina frågor och kunde inte ge ordentliga svar eftersom hon inte läst igenom de tidigare röntgensvaren. Det fick hon göra medan jag satt och väntade och själva bilderna får de tydligen inte så de kan jämföra själva. De får bara ett svar som en röntgenläkare författat.

Jag tycker ju att åtminstone två läkare skulle kolla och jämföra och inte bara en som kanske kör som på löpande band.... bilder efter bilder, efter bilder. Jag har nu själv jämfört mina olika svar och ingenstans på de övriga står något om bukhinnan. Det kan ju vara så att vätska legat för så de inte kunnat se, jag vet inte. Dessutom står på ett att lymfkörteln är 19mm. På svaret på röntgen efter det, står att den är oförändrad 15mm. Vart tog de där fyra cm vägen?
Nu blir väl nästa röntgen efter jul troligtvis och på läkarbesöket som följer på det ska jag vara påläst och ta med alla tidigare svar och skriva ner alla frågor som dyker upp.

För tillfället ska jag sluta fundera över det. Det tjänar inget till förrän det är dags för nästa röntgen.

Fas 3 skulle jag också vilja sluta fundera på. Men jag sitter väl snart i den skiten igen. Jag trodde jag kunde lita åtminstone lite på Löfven, med tanke på alla löften innan valet att det skulle avskaffas relativt snart. Hur jäkla svårt kan det va? Istället sänker de bidraget till anordnarna som förvarar de arbetslösa. Debattartikel i Aftonblaskan om att vi nog får räkna med Fas 3 ytterligare några år. 

Även Solrosupproret skriver om eländet och att granska vallöftena. 
"....    det värsta som kan hända vid ett tvärstopp av FAS3 skulle vara att företag fick börja anställa och att arbetssökande fick bli arbetssökande igen och inte några kidnappade bidragsberättigade slavarbetare för anordnare.
Jag vill verkligen veta varför man inte stoppar direkt, bara tar bort?! "


Ni minns antagligen min lokalblaskas reportageserie om Fas 3 i våras. Ett väldigt bra reportage. Journalisten blev av AF nekad namnen på de som är/var anordnare. Det var sekretess hette det. Hon vände sig till Kammarrätten och fick samma svar. Nu har hon gått till högsta förvaltningsdomstolen. Så himla bra, tycker jag. Det är ruter i vissa *ler*.
  Hon uppger i sin begäran om överprövning att uppgifterna inte kan vara sekretessbelagda eftersom det rör sig om skattepengar från en statlig verksamhet där medborgarna har rätt till insyn."

Det blev några länkar idag. Ett tecken kanske att jag är en anings piggare. Skymtar solen igen, så får se om jag är tillräckligt pigg för en kort promenad innan jag fixar veg. pytt med ägg och rödbetor.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Du känner ju din kropp bäst. Bra att du reflekterar och ställer frågor om två läkares bedömning.

Bus eller godis? Din bild är godis. Bra tonad i photoshop. Du har fin kropp. Grattis!

PS Vågar du en helnäck? DS

Gretas Svammel sa...

Helnäck lägger jag ju inte ut här på bloggen...Hans-E...dessutom bör nog kroppen återfå sin form innan jag ens tänker tanken.