tisdag, november 18, 2014

GIFTOMGÅNG 7....vecka 3

Sista gången på den första av de två extraomgångarna. Bara tre veckor kvar nu. Så nästa vecka blir det sista gången med båda sorterna och sista gången jag riskerar att må dåligt och vid nästa blodprovstagning tas sista cancermarkörprovet. Känns skönt att skriva sista *ler*. Jag skrev det ju även  inför sjätte omgången som enligt planering skulle vara den sista. Den här gången vet jag ju att det inte blir mer eftersom de inte får ge mig mer. Sedan kan man ju aldrig veta om det blir en resa till framöver någon gång. Men det räknar jag inte med. Jag är frisk och ska så förbli.

Var ensam på rummet hela tiden idag och kunde gå runt och fota som jag ville. Kom igång snabbt och var klar vid halv elva. Hann precis med bussen hit som gick runt elva.
HB-värdet hade, som jag misstänkte, gjort en rejäl sänkning. Från 120 till 109. Så jag lär nu ha två skitveckor framför mig innan jag förhoppningsvis får blod en sista gång, för det kommer att fortsätta att minska och ganska snabbt. Idag var det inte tillräckligt lågt för att börja tjata om det, men nästa vecka ska jag ta upp det. Skulle gissa att HB värdet då närmar sig 100.

De ändrade tiderna för de här sista tre gångerna, blir onsdagar istället för tisdagar, vilket inte har någon betydelse för mig. Blodprovstagning måndagar i stället för fredagar. Variation gillar jag ju. Men det jag inte gillar är att jag troligtvis får vänta halva eller hela januari på det obligatoriska läkarbesöket som ska ske efter behandlingen. Så bad sköterskan idag att be läkaren att boka tid till röntgen redan nu. Hon behöver ju inte vänta tills jag gjort sista behandlingen, tycker jag. För sedan dröjer röntgensvaret tio dagar typ. Sköterskan trodde att läkaren hade en tanke med att dröja med röntgen. Säg att jag struntar i hennes tanke, sa jag. Nu hann hon inte få tag på läkaren innan jag blev klar, så få se vad de säger nästa vecka.

Jag har medvetet undviket att väga mig på ett bra tag. De vill helst ha en vikt varje gång, men jag har sagt att jag gör det i slutet för jag vill inte se hur mycket mer jag gått upp.  Sist stannade vågen på 69.9 om jag minns rätt. Idag fick jag inte vänta längre för vikten har betydelse för hur stark dos de ska ge. Speciellt nu till nästa gång då jag ska få båda sorterna. Men det här får bli sista vägningen och den referens jag sedan har när det blir dags att få bort de här tio kilona jag ökat under halvåret som den här resan tagit. Fast så lite som 61 behöver jag inte väga. 62-64 blir bra. Jag har tidigare kollat upp min egen våg och den väger ett kilo mindre än sjukans. 

När jag ändå var påklädd så tog jag en promenad bort till ICA butiken när jag kom hem för inköp av kaffe, mjölk, ost, frukt och grönt. Det får bli veckans enda handling och jag tror det funkar, men upptäckte när jag kom hem att jag glömt paprika till frukostmackorna. Men det går världen inte under för. Det här med glömskan är ju knäppt. Jag köpte en passionsfrukt som jag tänkte ha i cancerskrämselsmoothien som jag mixade till när jag kom hem sedan. Men inte sjutton hade jag någon passionsfrukt med mig hem. Jag vet att jag lade upp den på bandet. Troligtvis lade kassörskan den lite vid sidan av så den inte kom ner bland de övriga varorna. Sex kronor såg jag på kvittot att den kostade och det går inte heller världen under för. Och smoothien blev okej ändå. 

Jag har gått och funderat på om jag kanske ska skriva mail till några makthavare, angående icke infriade vallöften. Men det blir inte just nu för nu är jag trött och ska fördriva tiden i fåtöljen en stund innan jag fixar något ätbart. Troligtvis sallad och vita bönor i tomatsås. Jag brukar hälla bort hälften av tomatsåsen för gillar den inte.  
Läste något i Svd om sexköpslagen. Men orkar inte svamla om det nu. Jag ifrågasätter den förstås och köper inte resonemanget och rapporten de hänvisar till. När orken finns och jag har kollat upp lite mer så ska jag dra mina åsikter.     

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Förstår att du är glad att behandlingen närmar sig sitt slut. Du är verkligen tuff och viljestark. Och fysisk stark. Du bär ju med dig 10 kg extra kroppsvikt nu.

I tidningsartikeln svamlade de två EU damerna mest runt om hur förträffligt Sverige är.

Gretas Svammel sa...

Fast när man tänker efter...Hans-E... så de här tio kilona bar jag ju på före operationen också. Fast då var ju orsaken en annan.