onsdag, december 17, 2014

MINA FUNDERINGAR

Ännu en äldre bild. Så såg jag ut för sex år sedan. Huvudet avklippt som det vanliga var då.
Om jag ska tjata lite om måendet, så har jag märkt av en positiv sak.... sömnen blir bättre och bättre. Både i går natt och i natt har jag bara vaknat en till två gånger och även drömt, fast inget som stannat kvar i minnet. Nu kan det bara bli bättre eftersom inga fler gifter och inget mer Kortison kommer att sabotera min kropp.
Ibland tycker jag också att smaken så sakta börjar återgå till det normala, men det verkar komma och gå.

Det är tröttheten och stagnerad energi som jag måste ta tag i, så att kropp och sinne vaknar till liv igen och jag får tillbaka fantasin, lusten, inspirationen och kreativiteten. Jag har mina idéer kring det, men om de blir verklighet är en annan sak.

Jag har även andra saker i huvudet som jag funderar hit och dit på. Sjukskrivningen tex.  Både barn och andra bekanta tycker jag är dum som inte är sjukskriven tills jag är bra. Att jag vill utsätta mig för Fas 3 igen och må dåligt av det.  Fas 3 vill jag ju slippa, men jag får mer i aktivitetsstöd än i sjukersättning så det blir mindre jag måste be det allmänna om, vilket känns bra för mig som helst vill klara mig själv. Och är jag sjukskriven blir det fel att planera en egen försörjning på hobbybasis.

Men nu börjar jag bli osäker. Som läget är nu skulle jag inte ha kunnat jobba ifall jag haft ett jobb. Hur läget är i januari när sjukskrivningen gått ut vet jag ju inte. Jag fattar ju att det tar ett tag innan kroppen återhämtat sig. Är jag sjukskriven tre månader till så börjar jag om från scratch på AF och slipper Fas 3, fast det känns inte helt rätt. Helst vill jag ha ett intyg från läkaren att Fas 3 skulle innebära  risk för återfall och försämrad återhämtning. Vilket ju är helt sant. Då skulle jag kunna söka jobb i lugn och ro och fundera på olika sätt till ekonomisk förstärkning, utan att vara jagad av AF.

Men nu är det ju som det är. Jag går till AF, inte den 2/1 som jag skrev, för kollade idag och nu var tiderna ändrade. Fredag 2/1 är det stängt men måndag 5/1 har de öppet 10 -12, så gäller att hänga på låset då. Sedan pratar jag med läkaren vid läkarbesöket och hoppas att det inte är den oengagerade jag får tid hos. Tiden efter en sådan här resa är ju också helt okänt för mig.

Annat jag går och funderar på och vill få klart med så snabbt som möjligt är hemsidan. Den försvinner ju i februari om jag inte gör si eller så. Jag har varit inne och läst hur jag ska göra, men litar inte riktigt på mig själv ännu. Det känns lite otäckt. Jag måste liksom göra om hemsidan fastän det är samma webhotell och när jag trycker publicera så raderas den gamla. Tänk om jag gör fel? Då står jag utan fastän jag betalar för den.

Sedan är det, det där med privata pensionsparandet. Jag gjorde ju uppehåll för att klara mig bättre ekonomisk, men strax efter kom brev att det inte går att spara mer efter januari. För då minskas avdraget man får göra och det kan kosta mer än man betalar in. Det jag redan sparat finns ju kvar, men det jag funderar på är om jag ska strunta helt i att pensionsspara eller hitta en annan form och vilken i så fall. Jag kommer ju att bli en så kallad fattigpensionär när den tiden är inne och frågan är om det ens är någon mening att skaffa nytt sparande.

Vad skönt det vore om man hade svar på alla frågor *ler*. Eller ännu bättre, inte behövde ha några frågor alls att fundera över. En " cancerskrämselsmoothie" ska jag gå och blanda till nu. Jag tror det är viktigare nu efter behandlingen än det var under, att liksom mota olle i grind. Det finns en risk har jag läst någonstans att de här vanliga cellerna som dör ihop med cancercellerna, när de nu ska återbildas kan muteras. Vilket då kan utveckla nya cancerceller. Hur vanligt det är vet jag inte, men jag tror rätt hårt på kostens betydelse för att förhindra återfall. Någon garanti är det ju inte, men för mig som redan är vegetarian är det ju ingen uppoffring.

Gurkmeja är ju ett slags universalmedel för mycket och något som jag intaget till och från i flera år. Ibland undrar jag om det kan vara det som gjorde att min cancer inte spred sig i buken. Nu läste jag här om dagen att för att den ska göra bäst verkan ska den kokas. Ja vad vet jag *ler*. Jag tänker i alla fall testa det ( i morgon ) och funkar det att dricka så kör jag väl typ varannan gång så och varannan gång som jag brukar. Tänkte koka det ihop med lite havremjölk och sedan blanda i ingefära och chiafrön. Kanske låta en tepåse få dra i det också. Vad gör man inte för hälsan.

C-vitamin är också en grej som ska vara bra. Men det tar jag inte nu. Ska blanda min smoothie och ta igen mig en stund i soffan och fortsätta fundera. Kanske börja läsa Keplers bok, läste ut Kallentofts i natt, eller sticka ett troll. Nej inte till någon minimänniska. Vi har både små och stora födelsedagar i januari i familjen och har man inga pengar så får man ta till restgarn man har. Känns ju tokigt när man får hjälp av barnen ekonomiskt att då gå och köpa en present till en av dem. Man kan ju skoja till det lite ändå och visa sin omtanke med de medel man har.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Trevligt att du mår bättre för varje dag. Det är klart att du skall vara sjukskriven tills där återställd. Då kan du organisera upp livet på strukturerat sätt.

Trevligt med lite sexig och avklädd bild med dig.

Bjuder på lite småporrigt från förra sommaren på bloggen.

Gretas Svammel sa...

Ja kanske... Hans-E... att jag bör vara fortsatt sjukskriven, men vill ju börja nya året som frisk.
Ska kolla in din blogg.