måndag, december 31, 2012

GOTT SLUT och GOTT NYTT

Sorry ni som väntade er en halvklädd/halvnaken bild på mig, som jag ju gjorde sken av igår skulle komma idag. Ritade en bild på paint istället. Om det inte framgår så håller hon/jag ett glas i handen och står och tittar på fyrverkerierna.  Men det kommer ju nya bilder sedan, vid uppdateringen lite senare. Tänkte faktiskt uppdatera nu när jag skrivit klart, men kändes inte helt okej. Lite som att gå tiden i förväg. Året är ju inte slut ännu.

År 2012 är inte mycket att göra bokslut på *ler*. För mig alltså. Finns med all säkerhet många som tycker att 2012 varit ett fantastiskt år. Fast en fantastisk sak förde året med sig... den nya lilla familjemedlemmen. Och går jag till andra människor i min närhet så finns det en hel del som jag kan glädja mig åt hände detta år. Men sett enbart till mig kan man säga att det varit ett pausår.

2013 blir ett kanonår, det känner jag. Det är då saker vänder, händer och förändras och världen blir en liten, liten gnutta godare. Jag skulle kunna utveckla det här, men då framstod jag som otroligt flummig ( vilket jag också är ). Nu känner jag visserligen så här inför varje nytt år *ler*, men kanske att det är lite starkare nu. Det bästa med ett nytt år är ändå att man vet att det blir ljusare och att man har en vår och sommar framför sig....och inte bakom sig.

Satt nu och bläddrade lite bakåt i bloggen. Nyårsafton 2010 gjorde jag ett bildsvep över året. Första dagen på detta år, alltså 2012 skrev jag något som jag tycker stämmer fortarande. "För varje nytt år så sker nya insikter, nya framgångar, ny utveckling osv. Men vägen är lång till det fulländade. För varje nytt år är vi närmare det fulländade. Jo då, jag är fullt medveten om alla hinder som finns, men vi närmar oss, sakta men säkert. Kanske är det därför jag längtar så, efter det nya...året. Varje år." 

Upptäckte att jag gjort lite olika genom åren. Ibland har jag avstått datorn på nyårsafton, ibland på nyårsdagen och ibland inte någon av dagarna. Nu tänkte jag börja 2013 med en datorfri dag, så inget inlägg här i morgon.

En bild från nyss. Känner mig lite skraltig idag och småfrusen. Inget sug efter vare sig vin eller Janssons, men tänkte att en öl kan jag väl sitta och sega med. Jag som inte varit sjuk på riktigt, på många år ( och inte tänker bli nu heller ) började känna av halsen i går kväll. Hävde i mig C-vitamin och bestämde att idag är det borta. Orkade inte vänta in den finländska kriminalserien så fem i tio låg jag i sängen. Nää...jag somnade inte då förstås. Men boken..Keplers "Sandmamnnen" är så himla bra så jag läste och läste och läste. Jag skulle nog inte klara av att se en filmatisering av den boken, för den är ganska otäck, men läsa funkar bra. 

Halsen blev bara värre och värre. Gjorde skitont att svälja, så vid halv två gick jag upp och kokade några vitlöksklyftor och åt upp och drack även spadet . Vid fyra hade jag läst ut boken... och vilket slut sen ha,ha. Men jag gillar det oväntade. Har ni inte läst den, så rekommenderar jag er den. Nu har jag ingen mer ny bok kvar som väntar, så måste beställa lite snart. Kanske idag. 

Somnade bums och vaknade vid tio av ett sms från 08-ungen, som vaknat med feber och frossa idag. Och skitungen som var med åkte på magsjuka natten efter vi kommit hem. Det är jag glad att jag slapp iallafall. Nu var min hals nästan okej idag och efter en kopp varmt kaffe var den helt okej. Lite hostigt skrovlig bara, men det gick visst också över nu... efter ölen. Som jag sa till syster yster...bättre att vara sjuk när man lämnar det gamla året och sedan frisk när man går in i det nya. Än tvärtom alltså.

För att sedan få årets sista dag så ultimat som möjligt ( åtminstone för samvetet ) så satte jag mig och letade lediga jobb. Känns faktiskt ganska hopplöst för dels finns knappt något relevant att söka och dels vet jag ju, att jag inte är ensam om att söka just det jobbet och att min ansökan hamnar i botten på grund av min ålder. Men, men....jag hittade två och slänge in ansökan. Personlig assistant och butiksbiträde i tobaksbutik. Det sista kunde vara lite kul. Helst kassavana stod det, men jag har lätt för att lära. Nu har jag en ny liten ide som håller på att mogna. Det blir kanske inget med den, men så länge man ändå har en ide så är det bra.

Under december har jag nästan kunnat slappna av, för sannolikheten att AF skulle dra igång något då var inte stor. Nu börjar så smått ångesten  eller oron att vakna till liv igen. Jag satt igår och läste lite ur Pumornas bok där de berättar om sin situation och hur de blivit bemötta mm. Det är ungefär vad mitt kommande projekt ska handla om, men ju fler berättelser från verkliga livet desto bättre. De har lagt ut den på pdf så alla kan ladda hem den gratis. Jag måste också lära mig det där, att lägga ut på pdf som går att länka till. Vill ni ta del av hur det är att bli arbetssökande så läs här . Såg nu att de inte alls hade så som jag trodde, att man kunde länka direkt till filen. Men jag vet att man kan. Billing har ju tex mitt reportage på direktlänkad pdf fil. En vacker dag kan jag det också.

Än är det många timmar kvar innan 2012 går i graven. Fast  går i graven är ju inte sant egentligen. Det lämnar bara plats åt något nytt och så sparar man det fina från det året som nu tar ett steg bakåt. Det blir varken hummer, oxfile eller färgad fläskfile för min del och ingen champagne. Inget jag är ledsen för eftersom jag inte äter något av det *ler* och jag föredrar ju ett glas rött framför champagne. Fast ikväll blir det nog bara vatten och vitlöksklyftor och kanhända lite youghurt med massor av kanel och ingefära och eventuellt tvingar jag i mig en apelsin för den goda sakens skull...c-vitaminet alltså.

Tv utbudet är ju totalt kass. Igår struntade jag helt i tv-n, trots att jag ibland i brist på annat brukar halvtitta på "Så ska det låta". Men jag blir smått irriterad på att de sjunger hela låtarna. Tävlingsbiten är inte kvar längre, nu handlar det bara om att marknadsföra sig och allt verkar så jäkla uppgjort. Sedan stör jag mig på Settman.  Men såg idag att Måns var med, så kanhända ser jag reprisen ikväll vid 20.00 på tv 24. Sedan tänkte jag ge filmen på ettan en chans kl.21.00. Jag antar, efter att ha läst om den,  att det inte är den Moulin Rouge som jag såg på bio för flera år sedan.

Men klockan är bara sex än, så nu ska jag förbereda hemsidan så det bara är bilderna kvar och om jag hinner så går jag även in och beställer lite nya böcker. Får väl leta fram någon gammal Maria Lang eller Agata Christie så länge *ler*. Böcker jag läste i 20-års åldern och förhoppningsvis inte känner igen. Jag läser ju annars aldrig om något som jag en gång läst, eller ser en film som jag en gång sett.

Nästa svammel blir nu alltså inte förrän 2013, på onsdag. Så till dess hoppas jag att ni får ett behagligt slut på det gamla året och en kanonstart på det nya.

2 kommentarer:

Svenne sa...

Krya på dig och jag hoppas du får ett bra 2013!

Gretas Svammel sa...

Tack...Svenne...jag tror både du och jag får ett toppen år