söndag, augusti 17, 2014

INGET VETTIGT ATT FÖRTÄLJA, MEN BLEV LÅNGT ÄNDÅ

Klipper lugg *ler*. Letade igår fram peruken jag hade hos Malou för flera år sedan. Trots att den är mer en lekperuk så tyckte jag nästan att håret kändes mer mjukt än på peruken jag köpte hos frisören. Fast frisörperuken är ju en riktig peruk om än med syntethår. Ska testa att tvätta den för första gången, efter det att jag haft den i morgon. Fick med specialprodukter till det. Fick med och fick med förresten. Jag fick förstås betala för dem.

Var inne hela dagen igår för var samma trista väder som idag. Fram till sena eftermiddagen, för då tittade solen fram. Men då var jag så inne i mitt målande och ville få klart innan kvällen. Bestämde mig för att ta en tur upp till skogen som idag. Men vad sjutton, inte har jag någon lust att gå ut i det här vädret. Dessutom är jag fortfarande inte helt okej. Det var himla långdraget den här gången. Skulle förvåna mig om blodvärdena har återställts vid nästa blodprovstagning. Då kanske de skjuter på nästa cellgiftsomgång och så drar det ut ännu längre på behandlingen. Nä, så blir det inte har jag bestämt.

Magen helt okej igår och om det berodde på att jag valde te istället för kaffe till frukosten vet jag inte. Så körde kaffe idag och det gick också bra. Men fick ont i halsen igår eftermiddag och haft hela natten och känner lite än. Trodde först att det kanske berodde på cellgifternas påverkan på slemhinnorna, men idag är jag lite snorig och halvfrusen. Inte speciellt trött lustigt nog. Ska faktiskt kolla febern i kväll fast är nästan säker på att det är lugnt. Men det är ju tydligen viktigt att jag åker in om den drar sig mot 38 grader och jag kan ha rätt högt utan att fatta att jag har feber. Annars mår jag bra.

Vad gjorde jag med lekperuken på då? Fotade lite förstås, mest för skojs skull och för att aktivera mig med något. Räknade inte med att det skulle bli några speciellt bra kort så som jag ser ut nu och jag kastade massor. Nästan alla, fast bara nästan. Några går nog att använda. Gjorde några svartvita och några fick vara som de var. Det låter som det var flera stycken, men det är bara tre.

Det här är den ena och den kommer på hemsidan vid tillfälle men inte svartvit då. Jag har ingen ända kvar *ler*. fast egentligen ler jag inte. Till en del beror det väl på åldern också. Får köra rumpövningar sedan när den här resan är avklarad. Och brännan jag tyckte jag hade en gång... var är den ?

Här sitter jag och letar gamla böcker som jag inte läst på 25-30 år och som jag förhoppningsvis har glömt innehållet i. Jag börjar närma mig slutet i Zack och blir lite orolig vad jag ska ha för sovlektyr sedan. Jag har ju cellgiftspocketen i värsta fall, men den vill jag ha just till cellgiftsomgångarna. Hittade i alla fall två stycken som jag inte kände igen mig med när jag läste innehållet på baksidan. Köpa nya är ju liksom inte aktuellt just nu.

Jag har fyllt på busskortet med ett par hundra idag och jag kommer att kunna köpa grönsaker och frukt även nästa vecka. Tack för det. Sedan lär väl bidraget från det allmänna komma in på kontot veckan efter det. Det är nästan lika trist att be om det som att tigga här på bloggen och det är bara lån tills sjukpenningfrågan är löst. 3.500 har de beräknat mitt uppehälle till per månad och där ingår  TV-licens, bredband och telefon, plus då mat och hygienartiklar. Elen kan jag ansöka om separat när räkningen kommer. Därtill får jag hjälp med en del av hyran 4.500 eftersom en trea anses för mycket för en ensamstående och det köper jag. Men en etta vore alldeles för litet när alla ungar och barnbarn är här. Min hyra är på 5.400 nu och det är rätt lite för en trea och det beror på att det är på landet. Hade jag haft en etta i stan så hade den säkert gått på närmare 5000 om inte mer, utifrån de jag sett och då hade jag fått hjälp med hela.  Så de räknar inte helt logiskt kan jag tycka, fast jag är glad för vad jag får.

Jag funderar faktiskt på att ställa mig i kö till ett seniorboende, en tvåa, tills jag blir pensionär. Jag antar att man då får bostadsbidrag ifall man inte har tillräckligt i pension. Det kan vara lite kul tänkte jag att bo så. Inspirerad av broder *ler*. Men då har man gemensamhetslokaler bl.a. där någon driftig kan ordna saker för umgänge. Man är själv när man vill och umgås när man vill liksom. Och där kanske det finns några vitala, öppensinnade "gubbar" ha ha, som jag kan roa mig med. Övernattningsrum finns också när ungarna kommer.  Men nu är det kanske för tidigt att ropa hej ännu angående hälsan, så jag funderar vidare. Även om jag anses frisk vilket jag känner blir fallet  i okt/nov, så förekommer ju återfall.

Tavlan målade jag alltså färdig i går kväll. Ni behöver inte tycka något, men jag blev ganska nöjd. Finns ingen symbolik i den alls, men en bildterapeut skulle säkert kunna tolka den. I ett halvår har den stått med bara ett svart träd som jag kletade dit för att använda upp den svarta färg som jag hade kvar på paletten från en annan tavla. Jag är lite snål sådär. Tänkte ett tag kasta duken för var deprimerande att se det där kala, svarta trädet. Lite rött måste jag ha med, gick tanken och sedan kom den ena idén efter den andra. Nyckelpigan kom jag på igår kväll. Har tre ställen jag kan hänga den på och har inte bestämt vilket ännu.

Nu ska jag gå och pressa en halv blodgrape för att få lite c-vitamin. Brukar ju äta dem annars som en apelsin, men det blir lite beskt efter ett tag, så ska testa att pressa istället. Andra halvan tar jag i morgon. Jag vågar inte ta en brustablett C-vitamin för magens skull. På tisdag kanske jag vågar och då kanske jag också vågar ta ett glas rött. Alla värden slår ju i botten efter en omgång med gift, även vitamin och mineraldepåer har jag insett nu. Kanske är det bristen på B-vitamin som gör att psyket flippar lite?  Så nästa gång ska jag försöka få i mig extra mycket C-vitamin efteråt för att undvika infektioner, eller åtminstone försöka förhindra. Precis om jag gör med järnet för att motverka trötthet. Ska höra lite med läkaren om det också. Frågorna tar aldrig slut verkar det som.

En varm dusch blir det sedan, kanske med massagestrålarna. Kvällen avslutas med fil, pepparkakor och politik. I morgon blir det tidig uppgång. Klockan sju ska jag ut och lämna nycklarna till elementkillarna och vid åtta går bussen. Sedan blir det att hälla i sig en liter kontrast. Roligt värre.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Målningen är helt in min smak, ser riktigt fin ut.

JaB

Unknown sa...

Greta,
Du håller igång. Läsning, målning och foto!

Du ser fin ut på svart-vita fotot. Om du tar fler sätt upp neutral bakgrund, t.ex. vitt lakan. Jag tror att helnaket utan peruk blir läckert.

Gretas Svammel sa...

Tack...JaB..

Gretas Svammel sa...

Något måste man ju göra...Hans- E... som inte är så ansträngande.

Jag är inte bekväm med min rakade skalle vet du, så någon energi på mer arbetade bilder lägger jag inte nu.